Позиція громадських організацій стосовно пропозицій Уряду щодо нового порядку здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам

8 червня Кабінет Міністрів України згідно з планом засідань порядку денного, затверджуватиме зміни до двох постанов у сфері забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб:

1) Зміни до Постанови Уряду № 509 «Про облік внутрішньо переміщених осіб», яких очікує  громадськість та внутрішньо переміщені особи;

2) Зміни до Постанови Уряду № 637 «Деякі питання здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам».

Зокрема, заплановано прийняття змін до Постанови №509 лише в одному пакеті з проектом змін до Постанови Уряду №637. Така позиція суперечить очікуванням громадськості та внутрішньо переміщених осіб, адже нашою вимогою є прийняття саме проекту змін до Постанови № 509 без жодних прив’язок до інших нормативно-правових актів.

Ознайомившись з новим проектом Постанови № 637, а також проектами новостворених Порядків відновлення соціальних виплат та контролю за такими виплатами, громадськість наголошує на  введенні в дію, шляхом ухвалення порядків в запропонованих редакціях, нових дискримінаційних процесів щодо ВПО:

1. Крім того, що прив’язка соцвиплат до чинності довідки ВПО та монополія Ощадбанку як єдиного уповноваженого  банку для отримання пенсійних та інших видів допомоги залишається, додатково було розроблено два порядки призначення видів соціальної допомоги ВПО та контролю за їх виплатою. Це говорить продовження посиленого контролю Уряду за переселенцями та фінансуванням призначених їм допомоги.

2. Викликає стурбованість пункт щодо припинення соцвиплат у разі непроходження фізичної ідентифікації особи. На практиці будуть відбуватись негативні явища і ситуація може бути ще гіршою, ніж у випадку з «непроставленням» штампів Державної Міграційної Служби на довідках ВПО. При відсутності за місцем проживання особи їй надаватимуться 3 дні на повідомлення органу соцзахисту про своє проживання за фактичною адресою. Також передбачена  можливість запитів до прикордонників для отримання інформації про перетин особою  лінії розмежування.
Це порушує право на свободу пересування особи.

3. У Порядку відновлення виплат (проекті) визначено, що при переоформленні соцвиплат органи соцзахисту матимуть можливість з власної ініціативи проводити «перевірку достовірності інформації щодо фактичного місця проживання/перебування внутрішньо переміщеної особи, яку вона вказала у заяві». Такий порядок є однією з альтернатив штампам ДМС і це яскравий показник посиленого контролю та втручання в особисте життя.

4. Знову ж таки декларується обов’язок в 10-денний строк письмово повідомляти про зміну фактичного місця проживання/перебування структурний підрозділ з питань соціального захисту населення за новим фактичним місцем проживання / перебування.

5. Змінами передбачається, що наслідком розгляду подання заяви на продовження/відновлення соцвиплат є Акт обстеження матеріально-побутових умов сім’ї. Далі Комісія прийматиме рішення щодо призначення (відновлення) або відмову в призначенні (відновленні) соціальної виплати з моменту припинення їх виплати, в тому числі, з урахуванням інформації про стан фінансування та виплати, що оприлюднюється на офіційному сайті Міністерства соціальної політики України, або інших органів, що здійснюють соціальні виплати.

Для пенсіонерів, наприклад, такий механізм буде мати катастрофічні наслідки для їх фізичного та психічного здоров’я в першу чергу.

6. Причиною припинення соцвиплат, окрім передбачених законодавством, може бути також фізична відсутність особи за фактичним місцем проживання/перебування, вказаним у заяві про призначення (відновлення) виплат; дані Мінфіну за результатами верифікації; скасування довідки ВПО; подання Держприкордонслужби, МВС, СБУ, Нацполіції, ДМС, Мінфіну тощо. Це – порушення прав на соцзахист, дискримінація. Подібними діями влада себе дискредитує як суб”єкт держуправління. Наслідками може бути гуманітарна катастрофа.
7. У випадку припинення таких виплат уповноважений орган повідомлятиме лише орган соцзахисту, а не людину напряму.

8. У Порядку контролю за виплатами вказано, що перевірки за місцем фактичного проживання відбуватимуться раз на 6 місяців. До того ж, у проекті визначений цілий перелік підстав для додаткової перевірки. А створення мобільних груп, що утворюються із представників територіальних підрозділів МВС, ДМС, СБУ, Нацполіції та Пенсійного фонду, майже дублює Постанову №79, якою ще у 2015 році було встановлено перевірку місця проживання осіб та яка повинна була втратити чинність після вступу в дію у січні 2016 змін до ЗУ “Про забезпечення прав і свобод ВПО” (Закон), якими ліквідувалася необхідність штампів ДМС на довідках та відповідних перевірок ВПО.

9. При не підтвердженні проживання за зазначеною соцзахисту адресою переселенцям, згідно до проектів, припиняють дію довідки та призупиняють соцвиплати до винесення остаточного рішення комісією. Тобто, ще до прийняття остаточного рішення припиняється нарахування коштів людям.

10.  Поновлення виплат буде можливим знову ж таки, лише колегіально за рішенням комісії. Громадськість має підозри, що компенсацій за безвиплатний період, скоріше за все, на практиці не буде. Цікаво також те, що тим ВПО, кому саме скасували дію довідки (ст. 12  Закону), відновлюватимуть соцвплати не раніше, ніж через 6 місяців з моменту їх припинення (наприклад, це стосуватиметься осіб, що повернулись на постійне місце проживання на непідконтрольній території, та згодом вимушені були повернутись на підконтрольну внаслідок ескалації конфлікту).

11. Постановою Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2010 р. № 996 “Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики” затверджено Порядок проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики

Пунктом 12 цього Порядку вказано, що в обов’язковому порядку проводяться консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення та/або електронних консультацій з громадськістю щодо проектів нормативно-правових актів, які стосуються конституційних прав, свобод та обов’язків громадян; життєвих інтересів громадян, у тому числі впливають на стан навколишнього природного середовища; стосуються витрачання бюджетних коштів. Строк проведення таких консультацій з громадськістю визначається органом виконавчої влади і повинен становити не менш як 15 календарних днів.

Громадське обговорення вказаного проекту акту НЕ проводилось. Більше того, у пояснювальній записці до проекту акту вказано, що він не потребує обговорення з громадськістю.

Вказаний проект акту стосується життя близько 2 млн. громадян України і безпосередньо впливає на їхні життєво важливі інтереси, а тому вочевидь потребує обговорення з громадськістю і консультацій із самими ВПО.

Висновок: у випадку затвердження проекту змін до Постанови №637 і доданих до неї Порядків в існуючому форматі, наслідками будуть:

  • порушення не лише спеціального законодавства, але норм Конституції України, міжнародного права та в цілому фундаментальних принципів права та правової держави;
  • нівелювання принципу пріоритетності та невідчуджуваності прав людини;
  • обмеження у засобах для існування найбільш вразливих категорій громадян;
  • посилення недовіри до Уряду та держави загалом як з боку громадян, так з боку громадського сектору і міжнародних/іноземних партнерів;
  • послаблення іміджу України як європейської демократичної держави на міжнародній арені.

Ми не виступаємо проти запровадження державних механізмів контролю за використанням бюджетних коштів, які спрямовуються на виплату деяких видів цільової соціальної допомоги, але ми не згодні із запропонованим алгоритмом перевірки всіх без виключення переміщених громадян, а особливо отримувачів пенсій. Ми вбачаємо необхідність в створенні саме демократичного та гуманного  механізму, який б не порушував права людини, та готові долучитись до його розробки.

З огляду на вище зазначене, ПРОСИМО:

  1. Затвердити зміни до Постанови №509 в окремому вигляді без прив’язки до інших проектів.
  2. Не затверджувати проект змін до Постанови №637 в запропонованому форматі.
  3. Сприяти доопрацюванню змін шляхом створення робочої групи за участю громадських та міжнародних організацій (з обов’язковим проведенням консультацій із громадськістю).

 

З повагою,

ГО “КримSOS”

БФ “Восток-SOS”

ГО “Донбас СОС”

Інститут суспільно-економічних досліджень

Донецька обласна організація “Комітет виборців України”

Благодійний фонд “Право на захист”

Ресурсний центр допомоги переселенцям

ДОНБАСС SOS